UCZEŃ Z TRUDNOŚCIAMI EMOCJONALNYMI
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży dotykają od 15 do 22% populacji. Średni wiek wystąpienia zaburzeń po raz pierwszy przypada na okres około 13 a 25 rok życia, inne zaburzenia można diagnozować przed 7 rokiem życia.
Główne trudności emocjonalne w tym przedziale wiekowym to:
- zaburzenia lękowe 6,5%
- zaburzenia zachowania 3,3%
- zaburzenia uwagowe 3,3%
- zaburzenia depresyjne 2,1 %
Powodują one zakłócenia w opanowaniu kluczowych zadań rozwojowych takich jak:
- uczenie się, nabywanie wiedzy szkolnej
- nawiązywanie kontaktów z rówieśnikami
- rozwiązywanie konfliktów interpersonalnych
- rozwój adekwatnej samooceny i poczucia własnej wartości
Wczesne lata mają istotne znaczenie dla późniejszego przystosowania się, a problemy występujące w tym okresie są zwiastunami późniejszego przystosowania.
Zaburzenia wieku dziecięcego najlepiej uwidaczniają się na tle prawidłowego rozwoju:
- między 3 a 5 rokiem życia dziecko uczy się zrębów samokontroli, polegania na sobie, nawiązywania kontaktów z rówieśnikami
- między 6 a 12 rokiem życia następuje głębsze zrozumienie świata społecznego
- wiek młodzieńczy to czas na wzmocnienie zdolności elastycznego myślenia, uniezależnienie się i budowanie własnej tożsamości
Jeśli niepokoją cię zachowania twojego podopiecznego lub ucznia, podpowiedzi jak go wesprzeć poszukaj na szkoleniu:
Trudności rozwojowe dzieci w wieku przedszkolnym ➔
Dziecko nieśmiałe, wycofane, lękowe w przedszkolu ➔
Ból dorastania czy depresja? Wspomaganie ucznia z trudnościami emocjonalnymi ➔
Zaburzenia lękowe dzieci i młodzieży ➔