Ból dorastania czy depresja? Wspomaganie ucznia z trudnościami emocjonalnymi
OPIS SZKOLENIA:
Depresja to coraz większy problem dzieci i nastolatków. Nie przez przypadek obecne pokolenie nazywane jest metaforycznie „pokoleniem płatków śniegu”, ze względu na swoją wrażliwość psychiczną, kruchość. Nowe zagrożenia, a wśród nich Internet i media społecznościowe lansują wzorzec wyglądu i zachowań, którym ciężko sprostać. Do tego dochodzi osłabienie więzi społecznych w związku z długą pandemią a obecnie niepokoje związane z wojną w Ukrainie. Młodzi ludzie czują się wyobcowani, osamotnieni, pozostawieni samym sobie, co wraz z obniżonym nastrojem, towarzyszącym zaburzeniom depresyjnym potęguje alienację i zwiększa ryzyko próby samobójczej. Dorośli (nauczyciele, rodzice) nie do końca wiedzą, jak wspierać osoby z depresją. Warto przyjrzeć się w jaki sposób wzmacniać dobrostan psychiczny uczniów, diagnozować wczesne objawy depresji i organizować wsparcie doraźne i specjalistyczne.
CEL:
Wzmocnienie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie obserwacji dzieci i młodzieży pod kątem potencjalnych zaburzeń o charakterze depresyjnym oraz udzielania psychologicznego wsparcia uczniom w kontakcie indywidualnym i w klasie.
KORZYŚCI:
- dowiesz się jakie są przyczyny i objawy zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży
- poznasz biologiczny i psychospołeczny mechanizm pogłebiający problem depresji
- nauczysz sie rozmawiać z osobami w depresji, tak by nie pogłębiać w nich poczucia winy, frustracji
- dowiesz się jak reagować na zachowania autoagresywne oraz myśli i rumniacje samobójcze
- dowiesz sie jak przeprowadzić w klasie rozmowę o problematyce depresji oraz inicjowac u uczniów zachowania wspierające wobec rówieśników, którzy mogą mieć taki problem
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Depresja u dzieci i młodzieży – przyczyny, epidemiologia, najczęstsze problemy współistniejące.
2. Rodzaje zaburzeń depresyjnych: epizod depresji, subdepresja, depresja młodzieńcza. Współwystepowanie depresji z innymi zaburzeniami i deficytami rozwojowymi.
3. Obawy osiowe i dodatkowe depresji. Na co powinien zwrócić uwagę rodzic i nauczyciel
4. Myśli i próby samobójcze – profilaktyka.
5. zachowania autoagresywne – samookaleczenia. Z czego wynikają i jak na niereagować?
6. Jak rozmawiać i udzielać psychologicznego wsparcia uczniom z depresją?
7. „Mądra rozmowa o depresji” w klasie. Jak uczyć dzieci adekwatnych sposobów reagowania na zgłaszane przez rówieśników problemy? Pomysły na wartościowe lekcje wychowawcze.
Dla kogo?
nauczyciele, wychowawcy klas, psychologowie i pedagodzy szkolni,rodzice
Czas trwania:
16:00 – 20:00
(do uzgodnienia)
Sposób realizacji:
online / stacjonarnie
Ilość uczestników:
min.3 – max. 30
(do uzgodnienia)
Metody pracy:
Praca grupowa
Analiza „case study”
Quizy i testy wiedzy
Gry i zabawy do zastosowania w pracy z dziećmi
Miniwykład
Zapisz się już dziś
Zapraszamy do kontaktu
e-mail kontakt@bestpractice.edu.pl
tel. +48 661 487 577