Ból dorastania czy depresja? Wspomaganie ucznia z trudnościami emocjonalnymi

OPIS SZKOLENIA:

Depresja to coraz większy problem dzieci i nastolatków. Nie  przez przypadek obecne pokolenie nazywane jest  metaforycznie „pokoleniem płatków śniegu”, ze względu na swoją wrażliwość psychiczną, kruchość. Nowe zagrożenia, a wśród nich Internet i media społecznościowe lansują wzorzec wyglądu i zachowań, którym ciężko sprostać. Do tego dochodzi osłabienie więzi społecznych w związku z długą pandemią a obecnie niepokoje związane z wojną w Ukrainie. Młodzi ludzie czują się wyobcowani, osamotnieni, pozostawieni samym sobie, co wraz z obniżonym nastrojem, towarzyszącym zaburzeniom depresyjnym potęguje alienację i zwiększa ryzyko próby samobójczej. Dorośli (nauczyciele, rodzice) nie do końca wiedzą, jak wspierać osoby z depresją. Warto przyjrzeć się w jaki sposób wzmacniać dobrostan psychiczny uczniów, diagnozować wczesne objawy depresji i organizować wsparcie doraźne i specjalistyczne.

 

CEL:

Wzmocnienie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie obserwacji dzieci i młodzieży pod kątem potencjalnych zaburzeń o charakterze depresyjnym oraz udzielania psychologicznego wsparcia uczniom w kontakcie  indywidualnym i w klasie.

 

KORZYŚCI:

  • dowiesz się jakie są przyczyny i objawy zaburzeń depresyjnych u dzieci i młodzieży
  • poznasz biologiczny i psychospołeczny mechanizm pogłebiający problem depresji
  • nauczysz sie rozmawiać z osobami w depresji, tak by nie pogłębiać w nich poczucia winy, frustracji
  • dowiesz się jak reagować na zachowania autoagresywne oraz myśli i rumniacje samobójcze
  • dowiesz sie jak  przeprowadzić w klasie rozmowę o problematyce depresji oraz  inicjowac u uczniów zachowania wspierające wobec rówieśników, którzy mogą mieć taki problem
Szczegóły

PROGRAM SZKOLENIA:

 

1. Depresja u dzieci i młodzieży – przyczyny, epidemiologia, najczęstsze problemy współistniejące.

2. Rodzaje zaburzeń depresyjnych: epizod depresji, subdepresja, depresja młodzieńcza. Współwystepowanie depresji z innymi zaburzeniami i deficytami rozwojowymi.

3. Obawy osiowe i dodatkowe depresji. Na co powinien zwrócić uwagę rodzic i nauczyciel

4. Myśli i próby samobójcze – profilaktyka.

5. zachowania autoagresywne – samookaleczenia. Z czego wynikają i jak na niereagować?

6. Jak rozmawiać i udzielać psychologicznego wsparcia uczniom z depresją?

7. „Mądra rozmowa o depresji” w klasie. Jak uczyć dzieci adekwatnych sposobów reagowania na zgłaszane przez rówieśników problemy? Pomysły na wartościowe lekcje wychowawcze.

Dla kogo?

nauczyciele, wychowawcy klas, psychologowie i pedagodzy szkolni,rodzice

Czas trwania:
16:00 – 20:00

(do uzgodnienia)

Sposób realizacji:
online / stacjonarnie

Ilość uczestników:
min.3 – max. 30

(do uzgodnienia)

Metody pracy:

Praca grupowa

Analiza „case study”

Quizy i testy wiedzy

Gry i zabawy do zastosowania w pracy z dziećmi

Miniwykład

Zapisz się już dziś





    Zapraszamy do kontaktu

    e-mail kontakt@bestpractice.edu.pl
    tel. +48 661 487 577

    x
    Jesteś zainteresowany tym szkoleniem?
    Zostaw swój adres e-mail, a prześlemy Ci PDF ze szczegółowym opisem szkolenia.

      Kliknięcie przycisku "Chcę PDF" jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na przetwarzanie danych osobowych w celu odesłania dokumentu