Edukacja włączająca
Edukacja włączająca to nowe podejście do kształcenia, które zapewnia równe szanse wszystkim uczniom. Nie skupia się wyłącznie na deficytach uczniów oraz sposobach ich zmniejszania. Uwzględnienia za to różnorodności i indywidualnych potrzeb każdego dziecka.
Celem EDUKACJI WŁĄCZAJĄCEJ jest dostosowanie warunków nauki w szkołach ogólnodostępnych do potrzeb wszystkich uczniów – także tych z niepełnosprawnością, dysfunkcjami i nieharmonijnym rozwojem.
Główne założenie to gwarancja równych szans rozwoju i kształcenia wszystkim osobom podejmującym naukę, z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb, możliwości oraz ewentualnych ograniczeń i trudności. Koniec z podziałem uczniów na pełnosprawnych oraz tych z niepełnosprawnościami. Nie chodzi wyłącznie o infrastrukturę ułatwiającą się poruszanie po budynkach tj. podjazdy, windy, szerokie korytarze itp.), ale o taką pracę z uczniem, aby gwarantować mu odpowiednie warunki do osobistego oraz społecznego rozwoju.
Wiąże się to z kreowaniem optymalnej atmosfery, sprzyjającej nauce i rozwojowi wszystkich dzieci, także tych o wyjątkowych potrzebach.
Dzięki edukacji włączającej zwiększa się świadomość i poszanowanie dzieci i dorosłych (nauczycieli, rodziców) dla różnorodności oraz pielęgnowanie akceptacji i zrozumienia dla innych ludzi.