Diagnoza klas wymagających szybkiego wsparcia
Klasy szkolne funkcjonują bardzo różnorodnie ze względu na swój skład osobowy, poziom edukacyjny i fazy rozwojowe uczniów, poziom zaangażowania nauczycieli i wychowawców we wspólne rozwiązywanie pojawiających się niekiedy trudności, kontakty z rodzicami uczniów.
Większość zespołów klasowych wychodzi z większych lub mniejszych kryzysów we własnym zakresie przy wsparciu wychowawcy i pozostałych uczących. Bywają jednak takie sytuacje, kiedy standardowe sposoby prowadzenia klasy zawodzą, a sytuacje konfliktowe zamiast gasnąć pogłębiają się.
Przedmiotem wsparcia może być diagnoza klasy przeprowadzona przez specjalistę „z zewnątrz” organizacji. Konsultacja polega na obserwacji uczniów podczas wybranych lekcji, warsztat diagnostyczny (1 – 2 spotkania) w klasie oraz rozmowie z wychowawcą i gronem pedagogicznym na temat przyczyn, dynamiki sytuacji w klasie oraz rekomendowanych zmianach.
Schemat wsparcia:
- Rozmowa telefoniczna lub w zdalnym pokoju. Ustalenie zakresu wsparcia
- Rozmowa z wychowawcą klasy i wybranymi nauczycielami o problemach w klasie
- Obserwacja uczniów w ustalonym wcześniej dniu podczas wybranych lekcji przedmiotowych (klasy młodsze)
- Warsztat diagnostyczny (1 – 2 spotkania, zwyczajowo 2 godziny lekcyjne)
- Spotkanie z wychowawcą i wybranymi nauczycielami uczącymi w danej klasie, rekomendacje odnośnie pracy z klasą
- Spotkanie z rodzicami uczniów (opcjonalnie)