UCZEŃ O SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCIACH W UCZENIU SIĘ

Specyficzne trudności w uczeniu się

 

Dysleksja, czyli trudności w czytaniu przekładające się często również na problemy ze zrozumieniem treści.

  • ogranicz czytanie obszernych lektur do rozdziałów istotnych ze względu na omawianą tematykę
  • proponuj korzystanie z nagrań fonicznych (z ekranizacji jako uzupełnienia samodzielnie przeczytanych rozdziałów)
  • kontroluj stopień zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceń, szczególnie podczas sprawdzianów (wolne tempo czytania, słabe rozumienie
    jednorazowo przeczytanego tekstu może utrudnić odpowiedź)
  • zmniejsz ilość zadań (poleceń) do wykonania w przewidzianym dla całej klasy czasie lub wydłuż czas pracy
  • ogranicz teksty do czytania i pisania na lekcji do niezbędnych notatek
  • sprawdzaj wiedzę różnorodnie (np. poprzez zastosowanie testów wyboru, zdań niedokończonych, tekstów z lukami)
  • zezwalaj na wypowiedzi ustne zamiast pisemnych
  • sprawdzaj wiedzę z krótszych partii materiału
  • pytania zadawaj precyzyjnie
  • posadź dziecko blisko tablicy (bliskość tablicy pozwoli zmniejszyć ilość błędów przy przepisywaniu, poprawi się koncentracja uwagi, ograniczeniu ulegnie ilość bodźców rozpraszających)
  • podczas oceny prac pisemnych nie uwzględniać poprawności ortograficznej lub oceniaj ją opisowo
  • pozwól uczniowi na korzystanie ze słowników ortograficznych podczas pisania wypracowań i prac klasowych
  • nie wymagaj głośnego czytania przy klasie nowych tekstów, wskazuj wybrane fragmenty dłuższych tekstów do opracowania w domu i na nich sprawdzaj technikę
    czytania
  • daj więcej czasu na czytanie tekstów, poleceń, instrukcji, szczególnie podczas samodzielnej pracy lub sprawdzianów
  • uwzględniaj trudności w rozumieniu treści, szczególnie podczas samodzielnej pracy z tekstem
  • częściej sprawdzaj zeszyty szkolne ucznia, ustal sposób poprawy błędów, monitoruj poprawę
  • daj uczniowi czas na przygotowanie się do pisania dyktanda poprzez podanie mu trudniejszych wyrazów, a nawet wybranych zdań, które wystąpią w dyktandzie
  •  ucz tworzenia schematów pracy, planowania kompozycji wypowiedzi
  • pomagaj w doborze argumentów, jak również odpowiednich wyrażeń i zwrotów
  • nie obniżaj ocen za błędy ortograficzne w wypracowaniach
  • podać uczniowi jasne kryteria oceny prac pisemnych (wiedza, dobór argumentów, logika wywodu, treść, styl, kompozycja itd.)

 

Dysgrafia, czyli brzydkie, nieczytelne pismo (dostosowanie wymagań będzie dotyczyło formy sprawdzania wiedzy, a nie treści):

  •  sprawdzenie pracy może być niekonwencjonalne np., jeśli nauczyciel nie może przeczytać pracy ucznia, może go poprosić, aby uczynił to sam lub przepytać ustnie z
    tego zakresu materiału,
  • akceptuj pismo drukowane, pismo na komputerze, zwłaszcza prac obszernych (wypracowań, referatów)
  • nie oceniaj estetyki pisma, np. w zeszytach. Jeśli pismo dziecka jest trudne do odczytania, można zamienić pracę pisemną na wypowiedź
    ustną

 

Dysortografia, czyli trudności z poprawną pisownią pod względem ortograficznym, fonetycznym, interpunkcyjnym itd.:

  • systematyczne sprawdzaj ćwiczenia wykonywane samodzielnie przez ucznia
  • dostosuj wymagania dotyczące głównie formę sprawdzania i oceniania wiedzy z tego zakresu
  • zamiast klasycznych dyktand rób sprawdziany polegające na uzasadnianiu pisowni wyrazów
  • odwołując się do znajomości zasad ortograficznych, oceniaj odrębnie merytoryczną stronę pracy i odrębnie poprawność pisowni, nie wpisując tej drugiej
    oceny do dziennika
  • w żadnym wypadku dysortografia nie uprawnia do zwolnienia ucznia z nauki ortografii i gramatyki !!!