UCZEŃ ZE SPEKTRUM AUTYZMU

Spektrum  autyzmu, spektrum autystyczne (ASD od ang. autism spectrum disorder)  należy do zaburzeń neurorozwojowych. Zaburzenia te charakteryzują się utrzymującymi się, poważnymi trudnościami w inicjowaniu i utrzymywaniu kontaktów społecznych oraz powtarzalnymi i nieelastycznymi wzorcami zachowań i zainteresowań. Początek zaburzenia występuje zazwyczaj we wczesnym dzieciństwie, choć pewne objawy mogą byćzauważalne dopiero wtedy, gdy dziecko zaczyna korzystać z instytucjonalnych form wsparcia (przedszkole, szkoła), gdzie pewne tudności uwypuklają się w kontaktach społecznych z dorosłymi o rówieśnikami

Deficyty utrudniają funkcjonowanie jednostki w różnych obszarach (osobistej, edukacyjnej, zawodowej). Część osób z ASD może mieć teżspore kłopoty w zakresie funkcjonowania intelektualnego lub umiejętności językowych. Do spektrum należą zaburzenia diagnozowanie do niedawna jako:

  • autyzm wczesnodziecięcy,
  • autyzm atypowy
  • zespół Aspergera,
  • dziecięce zaburzenia dezintegracyjne
  • całościowe zaburzenia rozwoju

Od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób ICD-11. Diagnoza autyzmu oraz diagnoza zespołu Aspergera w tej klasyfikacji nieco rózni się  od dotychczasowych zapisów. Polska ma pięć lat na wdrożenie ICD-11 i do czasu pojawienia się oficjalnego tłumaczenia podręcznika  wersja ICD-10 jest jedyną obowiązującą w języku polskim.

 

Podstawowe grupy objawów w Zespole Aspergera:

  1.  Zaburzenia funkcji społecznych z towarzyszącym mu dużym egocentryzmem w takich dziedzinach jak:
  • niezdolność do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami,
  • brak chęci do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami,
  • słaba znajomość kodów społecznych,
  • nieadekwatne reakcje społeczne i emocjonalne.
  1. Ograniczone zainteresowania i aktywności, w tym:
  • bardziej zapamiętane niż zrozumiane,
  • wyłączanie innych zainteresowań,
  • przywiązanie do powtórzeń.
  1. Powtarzające się zachowania rutynowe lub rytuały:
  • narzucane sobie
  • narzucane innym.
  1. Trudności dotyczące języka i mowy takie jak:
  • opóźnienie wczesnego rozwoju mowy (możliwe)
  • na pozór perfekcyjnie opanowane funkcje ekspresyjne języka,
  • dziwna prozodia, szczególne cechy głosu,
  • upośledzenie rozumienia, obejmujące złą interpretację znaczeń dosłownych i ukrytych
  1. Problemy z komunikacją pozawerbalną, obejmujące:
  • ograniczony zakres gestów,
  • niezdarny język ciała,
  • ograniczony zakres lub niewłaściwe stosowanie mimiki
  • szczególne, ‘sztywne’ spojrzenie,
  • trudności w utrzymaniu bliskiego kontaktu fizycznego.
  1. Niezgrabność ruchowa

Nie wszystkie wymienione cechy muszą być obecne jednocześnie.

 

Więcej o tym jak pracować z dzieckiem ze spektrum w przedszkolu i uczniem w szkole dowiesz się podczas zkolenia:

Uczeń ze spektrum autyzmu w klasie