UCZEŃ ZE SPEKTRUM AUTYZMU
Spektrum autyzmu, spektrum autystyczne (ASD od ang. autism spectrum disorder) należy do zaburzeń neurorozwojowych. Zaburzenia te charakteryzują się utrzymującymi się, poważnymi trudnościami w inicjowaniu i utrzymywaniu kontaktów społecznych oraz powtarzalnymi i nieelastycznymi wzorcami zachowań i zainteresowań. Początek zaburzenia występuje zazwyczaj we wczesnym dzieciństwie, choć pewne objawy mogą byćzauważalne dopiero wtedy, gdy dziecko zaczyna korzystać z instytucjonalnych form wsparcia (przedszkole, szkoła), gdzie pewne tudności uwypuklają się w kontaktach społecznych z dorosłymi o rówieśnikami
Deficyty utrudniają funkcjonowanie jednostki w różnych obszarach (osobistej, edukacyjnej, zawodowej). Część osób z ASD może mieć teżspore kłopoty w zakresie funkcjonowania intelektualnego lub umiejętności językowych. Do spektrum należą zaburzenia diagnozowanie do niedawna jako:
- autyzm wczesnodziecięcy,
- autyzm atypowy
- zespół Aspergera,
- dziecięce zaburzenia dezintegracyjne
- całościowe zaburzenia rozwoju
Od 1 stycznia 2022 r. obowiązuje Międzynarodowa Klasyfikacja Chorób ICD-11. Diagnoza autyzmu oraz diagnoza zespołu Aspergera w tej klasyfikacji nieco rózni się od dotychczasowych zapisów. Polska ma pięć lat na wdrożenie ICD-11 i do czasu pojawienia się oficjalnego tłumaczenia podręcznika wersja ICD-10 jest jedyną obowiązującą w języku polskim.
Podstawowe grupy objawów w Zespole Aspergera:
- Zaburzenia funkcji społecznych z towarzyszącym mu dużym egocentryzmem w takich dziedzinach jak:
- niezdolność do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami,
- brak chęci do nawiązywania kontaktów z rówieśnikami,
- słaba znajomość kodów społecznych,
- nieadekwatne reakcje społeczne i emocjonalne.
- Ograniczone zainteresowania i aktywności, w tym:
- bardziej zapamiętane niż zrozumiane,
- wyłączanie innych zainteresowań,
- przywiązanie do powtórzeń.
- Powtarzające się zachowania rutynowe lub rytuały:
- narzucane sobie
- narzucane innym.
- Trudności dotyczące języka i mowy takie jak:
- opóźnienie wczesnego rozwoju mowy (możliwe)
- na pozór perfekcyjnie opanowane funkcje ekspresyjne języka,
- dziwna prozodia, szczególne cechy głosu,
- upośledzenie rozumienia, obejmujące złą interpretację znaczeń dosłownych i ukrytych
- Problemy z komunikacją pozawerbalną, obejmujące:
- ograniczony zakres gestów,
- niezdarny język ciała,
- ograniczony zakres lub niewłaściwe stosowanie mimiki
- szczególne, ‘sztywne’ spojrzenie,
- trudności w utrzymaniu bliskiego kontaktu fizycznego.
- Niezgrabność ruchowa
Nie wszystkie wymienione cechy muszą być obecne jednocześnie.
Więcej o tym jak pracować z dzieckiem ze spektrum w przedszkolu i uczniem w szkole dowiesz się podczas zkolenia: