Jak przygotować klasę na przyjęcie dziecka z Ukrainy, zintegrować zespół i uruchomić pomoc?
OPIS SZKOLENIA:
W polskich szkołach pojawia się coraz więcej uczniów z Ukrainy. Do tej pory w większości przypadków były to dzieci, których rodzice zdąrzyli opuścić kraj tuż po wybuchu wojny. Obecnie trafiają do nas rodziny po realnych, traumatycznych przejściac wojennych. W placówkach pojawiają się dzieci, które spędziły wiele dni w piwnicach i schronach, widziały śmierć swoich bliskich i sąsiadów, doświadczyły głodu i trudów ucieczki z okupowanych miasteczek. Uczniowie ci będą potrzebowali szczególnego wsparcia od dorosłych i rówieśników. Warto przygotować klasę na przyjęcie i wsparcie kolegów zza wschodniej granicy nie w trybie doraźnym, ale z pełną świadomocią, że być może będziemy długofalowo tworzyć zespół dwujęzyczny.
Cel:
Wsparcie nauczycieli w zakresie przygotowanie klasy na przyjęcie uchodźców oraz radzenie sobie z różnymi wyzwaniami edukacyjnymi i wychowawczymi w związku z długofalowym przebywaniem uczniów z Ukrainy w polskich szkołach.
KORZYŚCI:
- dowiesz się jakie wyzwania czekająnauczycieli i uczniów w związku z przyjęciem dzieci z Ukrainy do polskich szkół
- poznasz podstawowe podobieństwa i różnice mentalne i kulturowe Polaków i Ukraińców oraz dowiesz się jak integrować klasę z poszanowaniem odrębności kulturowej i religijnej uczniów
- zapoznasz się z koncepcją faz procesu grupowego i odniesiesz tę wiedzę do sytuacji w swojej klasie
- poznasz sposoby integrowania klasy – ćwiczenia – zobawy, które pomogą uczniom poznać się mimo różnic językowych
- doweisz się jak reagować na potencjalne trudne zachowania uczniów z Polski i Ukrainy
PROGRAM SZKOLENIA
1. Dzieci z Ukrainy w nowej szkole i klasie – potrzeby, potencjalne trudności adaptacyjne
2. Fazy procesu grupowego – czyli czego można się spodziewać w zachowaniach uczniów po pewnym czasie wspólnego bycia razem
3. Jak integrować uczniów mimo różnic kulturowych, mentalnych, religijnych. Przykłady dobrych praktyk.
4. Gry i ćwiczenia integracyjne budujące więzi mimo bariery językowej
5. Trudne zachowania uczniów z Polski i Ukrainy – jak reagowac na sytuacje sporne, by nie pogłębiać podziałow i nie wzmacniać antagonizmów?
6. W poszukiwaniu tego co nas łączy – uruchamianie mechanizmów wzajemnego wsparcia
Czas trwania:
17:00 – 20:00
(do uzgodnienia)
Sposób realizacji:
online / stacjonarnie
Ilość uczestników:
min.3 – max. 30
(do uzgodnienia)
Metody pracy:
Praca grupowa
Analiza „case study”
Quizy i testy wiedzy
Gry i zabawy do zastosowania w pracy z dziećmi
Miniwykład
Zapisz się już dziś
Zapraszamy do kontaktu
e-mail kontakt@bestpractice.edu.pl
tel. +48 661 487 577