UCZEŃ NIESŁYSZĄCY I NIEDOSŁYSZĄCY
Uczniowie słabosłyszący
Dostosuj wymagania edukacyjne do ucznia z deficytem słuchu w następujący sposób:
- zadbaj o miejsce dla ucznia w pierwszej ławce, możliwie blisko okna (uczeń posadzony blisko nauczyciela może słuchać jego wypowiedzi i jednocześnie odczytywać mowę z ust)
- zadbaj o dobre oświetlenie klasy
- daj możliwość odwracania się w kierunku odpowiadających na lekcji kolegów – ułatwi to lepsze zrozumienie ich wypowiedzi
- mówiąc do całej klasy postaraj się mieć twarz zwróconą do ucznia
- mów do ucznia wyraźnie, używając normalnego głosu i intonacji,
- unikaj gwałtownych ruchów głową i nadmiernej gestykulacji, choć ilustrowanie gestem mówionych treści będzie wskazane
- postaraj się eliminować zbędny hałas (m.in. ruch uliczny przy otwartym oknie, szeleszczenia kartkami, szurania krzesłami)
- dyskretnie upewniaj się, czy uczeń rozumie twoje polecenia (w przypadku trudności zapewnij dodatkowe wyjaśnienia)
- posadź ucznia ze spokojnym, zrównoważonym emocjonalnie kolegą lub koleżanką, dla którego nie będzie dużym utrudnieniem drobna pomoc (otworzenie książki, wskazanie ćwiczenia do wykonania, podyktowanie notatki)
- używaj jak najczęściej pomocy wizualnych i tablic
- przygotuj uczniowi z niedosłuchem plan pracy na piśmie lub niektóre skomplikowane polecenia
- nakłaniaj do spontanicznych wypowiedzi poprzez zadawanie prostych pytań, podtrzymuj jego odpowiedzi przez dopowiadanie pojedynczych słów, umowne
gesty, mimikę - pomóż przywrócić koncentrację uwagi, kiedy widzisz, że uczeń się rozproszył
- daj więcej czas na czytanie – wolne tempo czytania utrudnia podążanie za klasą,
- pisanie ze słuchu zastępuj inną formą ćwiczeń w pisaniu (np. przepisywanie zdań z uzupełnieniem „luk” itp.)
- indywidualizuj ocenianie, np. oceniając prace pisemne nie uwzględniaj błędów wynikających z niedosłuchu
- doceniaj własną aktywność i wkład pracy ucznia, a także jego stosunek do obowiązków szkolnych (systematyczność, obowiązkowość, dokładność).