NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ RUCHOWA
- przyczyny pochodzenia mózgowego (np. dziecięce porażenie mózgowe, zaburzenia koordynacji ruchowej)
- przyczyny pochodzenia rdzeniowego (np. choroba Heinego- Medina, paraplegia, wrodzone skoliozy, dystrofia mięśni
- zniekształcenia wrodzone (np. stopa końsko-szpotawa).
Problemy, z jakimi borykają się dzieci z niepełnosprawnością ruchową zależą od rodzaju, stopnia niepełnosprawności i czasu jej wystąpienia.
Dzieci niepełnosprawne borykają się w swoim życiu z wieloma problemami i zazwyczaj potrzebują pomocy ze strony dorosłych. Oczywiście wszystkie dzieci powinny otrzymywać pomoc i wskazówki od dorosłych, ale sytuacja dzieci niepełnosprawnych jest pod ty względem znacznie bardziej złożona. Mamy tu na myśli nie tylko codzienne funkcjonowanie w domu, ale przede wszystkim możliwości edukacyjne dziecka.
Niepełnosprawność ruchowa może mieć negatywny wpływ na możliwości edukacyjne dziecka. Wynika to z faktu, że wszystkie zajęcia szkolne w jakimś stopniu wiążą się z ruchem. Nawet niewielki stopień trudności w poruszaniu się może być poważnym ograniczeniem dla dziecka z niepełnosprawnością ruchową – w większości przypadków wymagany jest dodatkowy sprzęt do poruszania się, wykonywania złożonych czynności manualnych, znoszenie barier architektonicznych i organizacyjnych, by dziecko mogło zostać w pełni włączone w życie klasy i szkoły.
Dla dzieci z niepełnosprawnością ruchową warto zorganizować wsparcie w następujących obszarach:
- dostosuj otoczenie tak, aby uczeń mógł poruszać się samodzielnie
- zorganizuj lub przystosuj i sprzęt szkolny tak, aby można było go w pełni wykorzystać. –
- dostosuj środowisko pracy tak, aby dziecko mogło prawidłowo siedzieć, zwłaszcza dłużej i z mniejszym zmęczeniem.
- modyfikuj materiały dydaktyczne do zmieniających się potrzeb dziecka
- stosuj aktywizujące metody i formy pracy dydaktycznej i terapeutycznej.
- pomagaj rozwijanie zainteresowań i doświadczeń dziecka
- zachęcaj do częstych spotkań towarzyskich i zawierania przyjaźni.
- wspieraj chęć do eksperymentowania i wykazywania się samodzielnością – nie wyręczaj
- ucz umiejętności kontroli emocji i radzenia sobie z porażkami i trudnościami