Zaburzenia mowy u ucznia (afazja, mutyzm wybiórczy, jąkanie)
OPIS SZKOLENIA:
Dzieci z zaburzeniami mowy i komunikacji stanowią bardzo zróżnicowaną grupę pod względem rozwoju poznawczego i emocjonalno-społecznego, rozwoju mowy i języka oraz umiejętności komunikacyjnych. Język pełni podstawową rolę w kontaktach interpersonalnych, tworzeniu więzi, regulacji w interakcjach, a także podczas socjalizacji w rozwoju dziecka. Określone czynniki wewnętrzne i zewnętrzne wpływają w na to, jak rozwija się mowa dziecka. Uszkodzenie słuchu, opóźnienie rozwoju poznawczego, ruchowego, czy np. niekorzystne oddziaływania ze strony środowiska rodzinnego i społecznego mogą spowodować, że mowa dziecka nie rozwinie się prawidłowo. Uczeń z zaburzeniami mowy, ze względu na trudności w komunikacji, ma ograniczone możliwości pełnego uczestnictwa w życiu społecznym. Zaburzenia mowy, oprócz trudności edukacyjnych mogą prowadzić do licznych psychospołecznych konsekwencji – zaburzeń zachowania o różnym stopniu nasilenia – od agresji i przemocy po takie zachowania ukryte, jak depresja, lęk, czy trudności w relacjach społecznych i rówieśniczych. Dlatego tak ważna jest dobra diagnostyka oraz szybka interwencja.
CEL:
Doskonalenie umiejętności nauczycieli w zakresie wychwytywania wczesnych symptomów trudności komunikacyjnych u dzieci oraz umiejętność pracy edukacyjnej i wychowawczej z tymi uczniami, którzy posiadają opinię lub orzeczenie wskazujące na specyficzne trudności komunikacyjne.
KORZYŚCI:
- dowiesz się jak przebiega prawidłowy rozwój mowy u dzieci w wieku szkolnym oraz jakie trudności komunikacyjne powinny wzbudzić czujność nauczyciela
- poznasz objawy podstawowych zaburzeń mowy u dzieci szkolnych
- dowiesz się jak stymulować kompetencje komunikacyjne dzieci
- dowiesz się jak realizować wskazówki zawarte w opinii lub orzeczeniu w poradni psychologiczno – pedagogicznej podczas pracy z uczniem z trudnościami komunikacyjnymi lub zaburzeniami mowy
- dowiesz się jak dostosować wymagania edukacyjne do specyficznych potrzeb uczniów
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Zachowania językowe i prawidłowości nabywania kompetencji językowych i komunikacyjnych poszczególnych etapach rozwoju
2. Zaburzenia języka i komunikacji – podstawowa terminologia, klasyfikacja medyczna, naukowa i orzecznictwo oświatowe
2. Wewnątrzpochodne i zewnątrzpochodne czynniki wpływające na powstanie zaburzeń mowy u dzieci
3. Zaburzenia mowy w spektrum autyzmu
4. Afazja rozwojowa (sensoryczna, motoryczna, mieszana)
5. Mutyzm wybiórczy – strategie pracy z dzieckiem
6. Zaburzenia płynności wypowiadania się – terapia jąkania
7. Praca z dzieckiem z zaburzeniami mowy – ĆWICZENIA PRAKTYCZNE
Czas trwania:
17:00 – 20:00
Sposób realizacji:
online / stacjonarnie
Ilość uczestników:
min.3 – max. 20
Metody pracy:
Praca grupowa
Analiza „case study”
Quizy i testy wiedzy
Gry i zabawy do zastosowania w pracy z dziećmi
Miniwykład
Zapisz się już dziś
Zapraszamy do kontaktu
e-mail kontakt@bestpractice.edu.pl
tel. +48 661 487 577