Jak rozmawiać z dziećmi o wojnie i pomóc poradzić sobie z lękiem?
OPIS SZKOLENIA:
Zarówno dzieci z Ukrainy jak i polscy uczniowie mają prawo czuć się zaniepokojeni sytuacją wojny w Ukrainie. Z wiadomościami na jej temat stykają się Internecie, telewizji, rozmawiając z rówieśnikami. Nie zawsze źródła tych informacji są wiarygodne a sposób podawania treści właściwy ze względu na wiek i możliwości emocjonalnen i poznawcze dzieci. Dlatego warto, aby nauczyciele wzięli na siebie część zadań związanych z „mądrym” informowaniem o bieżącej sytuacji, obalaniem tzw. „fake newsów” i udzielaniem psychologicznego wsparcia uczniom, którzy ze względu na swoją wrażliwości mocniej niż rowieśnicy przeżywają sytuację wojny za naszą wschodnią granicą.
Cel:
Wzmacnianie kompetencji nauczycieli, wychowawców i specjalistów szkolnych w zakresie „mądrej rozmowy o sytuacji w Ukrainie” oraz udzielania psychologicznego wsparcia uczniom, którzy lękowo reagują na informacje o wojnie.
KORZYŚCI:
- dowiesz się jak dzieci rozumieją zagadnienia wojny, śmierci, kalectwa, wolności ze względu na wiek i pomżliwości rozwojowe
- poznasz sposoby inicjowania i prowadzenia rozmowy na tzw. „trudne tematy” bez lęku o niepotrzebne wzbudzanie niepokoju lub ekscytacji u uczniów
- poznasz skuteczne sposoby udzielania wsparcia uczniom przeżywającym nadmiarowo sytuację wojny
- dowiesz się jak w delikatny i wyważony sposób pytać uczniów o ich przeżycia oraz jak wzmacniać bez „pustego” pocieszania
- dowiesz się jak wzmacniać u uczniów krytyczne myślenie pozwalające na samodzielne obalanie „fake newsów”
- poznasz techniki samouspokajania, których będziesz mógł nauczyć swoich uczniów
PROGRAM SZKOLENIA:
1. Wojna na Ukrainie – jakie emocje i reakcje wzbudza u dzieci i młodzieży?
2. Co dzieci wiedzą o wojnie, zabijaniu, umieraniu, cierpieniu, wolności ze względu na okres rozwojowy i jak towarzyszyć dziecku w rozmowach na takie tematy?
3. Jak prowadzić w rozmowy uczniów o bieżącej sytuacji, tak by przekazywane informacje były rzetelne i nie wzbudzały lęku lub ekscytacji?
4. Rozwijanie krytycznego myślenia u dzieci jako sposób na samodzielne radzenie sobie z „fake newsami” w Internecie – przykłady do wykorzystania na lekcjach wychowawczych
5. Dziecko nadwrażliwe w klasie – jakie zachowania i reakcje powinny wzbudzić czujność nauczyciela i rodziców?
6. Jak wspierać emocjonalnie ucznia przeżywającego nadmiarowo sytuację wojny? – proste techniki terapeutyczne
Dla kogo:
Wychowawcy klas, psychologowie i pedagodzy szkolni
Czas trwania:
17:00 – 20:00
(do uzgodnienia)
Sposób realizacji:
online / stacjonarnie
Ilość uczestników:
min.3 – max. 30
(do uzgodnienia)
Metody pracy:
Praca grupowa
Analiza „case study”
Quizy i testy wiedzy
Gry i zabawy do zastosowania w pracy z dziećmi
Miniwykład
Zapisz się już dziś
Zapraszamy do kontaktu
e-mail kontakt@bestpractice.edu.pl
tel. +48 661 487 577