Jak pomóc dziecku uporać się z traumą wojny?
OPIS SZKOLENIA:
Z psychologicznego punktu widzenia wojna jest wydarzeniem krytycznym, czyli takim, które burzy dotychczasowy spokój, poczucie bezpieczeństwa i równowagę. W wyniku zewnętrznych wydarzeń, które powodują załamanie dotychczasowych sposobów radzenia sobie i mechanizmów obronnych, dziecko czasowo czuje się bezradne i bez szybkiego wsparcia ze strony specjalistów oraz osób bliskich może długo borykać się z długofalowymi skutkami traumy takiej. Można udzielać wsparcia dzieciom z Ukrainy, które przeżyły traumę wjny mimo barier językowych i kulturowych. Warto jedna wiedzieć z czym wiąże się przeżywanie traumy, jakich zachowań można spodziewać się w związku z przeżywaniem trudnych wspomnień oraz jak pomóc uczniom w szybkim redukowaniu napięć.
Cel:
Wzmocnienie kompetencji nauczycieli i specjalistów szkolnych (pedagogów, psychologów) w zakresie udzielania psychologicznego wsparcia uczniom, którzy doświadczyli traumy w związku z ucieczką przed wojną w Ukranie.
KORZYŚCI:
- poznasz typowe mechanizmy przeżywania traumy u dzieci i dorosłych
- dowiesz się w jaki sposób dzieci radzą sobie z wydarzeniami kryzysowymi i jak wpierać je w powrocie do równowagi psychicznej
- poznasz sposoby wspierania uczniów przejawiających zaburzenia lękowe, depresyjne, opozycyjno – buntownicze w związku z trudnymi przeżyciami
- dowiesz się jak wypracować razem z klasą sposoby udzielania pomocy uczniom z Ukrainy
- poznasz sposoby rozmawiania z dziećmi o trudnych przeżyciach bez wywoływania lęku
- poznasz sposoby uczenia dzieci szybkiej redukcji napięcia poprzez trening relaksacyjny i oddechowy
PROGRAM SZKOLENIA
1. Trauma wojny – jak przeżycia wpływają na nasze zdolności adaptacyjne. Krótko i długofalowe skutki przeżytych traum.
2. Mechanizmy radzenia sobie z traumą u dzieci i dorosłych (regres, dysocjacja, odreagowanie, zachowania opozycyjno – buntownicze i inne)
3. Zaburzenia lękowe i depresyjne w związku z trudnymi przezyciami (ataki paniki, lęki uogólnione, stres potraumatyczny = PTSD) – podstaowe objawy, formy doraźnego wsparcia
4. Sposoby obniżania napięcia – trening oddechowy i relaksacyjny
5. Jak rozmawiać z dziećmi o trudnych przeżyciach?
5. Powrót do równowagi – budowaie bazowego poczucia bezpieczeństwa i zapewnienie wsparcia rówieśniczego
6. Resilience u dzieci i młodzieży – budowanie prężności psychicznej poprzez rozwijanie kompetencji miękkich (m.in. radzenie sobie ze stresem, asertywność)
Dla kogo
wychowawcy klas, psychologowie i pedagodzy szkolni, pracownicy poradni, pracownicy MOPS
Czas trwania:
16:00 – 20:00
(do uzgodnienia)
Sposób realizacji:
online / stacjonarnie
Ilość uczestników:
min.3 – max. 30
(do uzgodnienia)
Metody pracy:
Praca grupowa
Analiza „case study”
Quizy i testy wiedzy
Gry i zabawy do zastosowania w pracy z dziećmi
Miniwykład
Zapisz się już dziś
Zapraszamy do kontaktu
e-mail kontakt@bestpractice.edu.pl
tel. +48 661 487 577