Inspiracje
Praca w klasie o bardzo zróżnicowanych możliwościach edukacyjnych
Praca w klasie zróżnicowanej pod względem edukacyjnym stawia przed nauczycielem i szkołą szereg wyzwań, które wymagają elastycznego, wielowymiarowego podejścia i ciągłej refleksji nad procesem nauczania. Kluczowym aspektem w takim środowisku jest indywidualizacja procesu edukacyjnego, która umożliwia dostosowanie treści, metod i form nauczania do zróżnicowanych potrzeb uczniów. W praktyce oznacza to systematyczne monitorowanie postępów każdego dziecka, […]
Trudne zachowania przedszkolaków
Zachowania trudne to zachowania odbiegające od normy, zakłócające, nadmierne, nieadaptacyjne, problemowe, a jego nasilenie, częstotliwość czy czas trwania powodują niebezpieczeństwo fizyczne dla osoby angażującej się w dane zachowanie lub dla osób postronnych lub zachowanie to ogranicza bądź uniemożliwia uczenie się, codzienne funkcjonowanie oraz dostęp do miejsc użyteczności publicznej. Mamy tutaj na myśli zachowania trudne, które […]
UWAGA! KONCENTRACJA – WSPOMAGANIE PROCESÓW UWAGOWYCH UCZNIÓW
Obecnie wielu dorosłych – nauczycieli i rodziców obserwuje rosnące problemy ze świadomym kierowaniem procesów uwagowych u dzieci, większe rozkojarzenie, zmniejszone możliwości pamięciowe, gorsze wykonywanie prostych i złożonych czynności. Deficyty te zauważamy w toku codziennych czynności – to m.in. kłopoty z rozumieniem słownych i pisemnych poleceń, „zawieszanie się”, czytanie bez rozumienia tekstu, kłopoty z pamięciowym uczeniem […]
INTEGRACJA SENSORYCZNA
CZYM JEST INTEGRACJA SENSORYCZNA I JAK PRZEBIEGAJĄ PRAWIDŁOWO PROCESY INTEGRACJI SENSORYCZNEJ? Integracja sensoryczna to proces neurologiczny, w którym mózg odbiera, przetwarza i interpretuje bodźce docierające ze wszystkich narządów zmysłu – wzrokowego, słuchowego, dotykowego, przedsionkowego, proprioceptywnego, a także smakowego i węchowego. Proces ten stanowi fundament zachowań adaptacyjnych, szczególnie w okresie intensywnego rozwoju niemowląt i dzieci. […]
Dostosowanie wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb i możliwości uczniów
Indywidualizacja procesu nauczania Ważnym elementem działań nauczyciela jest pokazywanie uczniom ich mocnych stron, wysokich kompetencji w określonych obszarach i ich umiejętności. W oparciu o pozytywne doświadczenia o charakterze rozwojowym, korektywnym lub kompensacyjnym uczniowie mogą budować i rozwijać nowe kompetencje lub lepiej sobie radzić z trudnościami, których doświadczają. Uczeń, który ma trudności z budowaniem wypowiedzi ustnych, może […]
Uczniowie o specjalnych potrzebach edukacyjnych
SPECJALNE POTRZEBY EDUKACYJNE Pojęcie specjalnych potrzeb edukacyjnych pojawiło się już w 1978 roku w brytyjskim dokumencie „The Warnock Report” i z ostało uogólnione w Deklaracji z Salamanki opublikowanej przez UNESCO w 1994 roku. Polska jako państwo członkowskie zobowiązała się do przestrzegania przepisów zawartych w ustawie, czego dowodem jest znowelizowana ustawa wdrożeniowa o systemie oświaty, która […]
Jak rozpoznawać u dzieci symptomy przemocy fizycznej i psychicznej?
Przemoc wobec dzieci to złożony i niestety nadal aktualny problem, który może mieć długotrwałe konsekwencje dla zdrowia fizycznego i psychicznego najmłodszych. Wielowymiarowość tego zjawiska wiąże się między innymi z tym, że dzieci doświadczają wielu rodzajów przemocy, w tym przemoc fizyczną, emocjonalną, seksualną oraz zaniedbanie, a niekiedy wielu z tych form jednocześnie. Kłopotem jest także najczęściej […]
Poznajmy się!
Witajcie! Mamy to. Z radością ogłaszam, iż w styczniu 2022 roku firma BEST PRACTICE uzyskała AKREDYTACJĘ MAŁOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY, stając się tym samym OŚRODKIEM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI z prawdziwego zdarzenia. Co to oznacza? Możemy szkolić nauczycieli (czyli to co już od wielu lat z dużym powodzeniem każdy z zaproszonych do współpracy ekspertów robi), wystawiając tym […]